Thursday, March 31, 2022

Vägen inte tagit av robert frost uppsats

Vägen inte tagit av robert frost uppsats



Eftersom sådana moraliska konflikter fortsätter. Den bildliga allvar av det faktum att dessa vägar verkligen symboliserar livsvägar indikeras också av det faktum att berättaren är "ledsen" Frost han kan inte välja båda. Bildligt, men de symboliserar de punkter av divergens som ens liv tar efter att ha fattat livsförändrande beslut. Men läsaren inser snart att Frost avsett en djupare mening i dikten. Hem ämne.





Exempel på uppsatsexempel



Samt låta läsarna tolka dikten på sitt eget sätt, oavsett om det är ett lyckligt slut eller ett beklagligt slut. Teman inkluderar utforskning, drömmar och att inse hur våra val påverkar resultatet av våra liv, vägen inte tagit av robert frost uppsats. Dikten börjar med att talaren, som verkar vara på promenad i gulfärgade skogar, har kommit till en del av leden som har två stigar. Det gula i skogen tolkas som en varning eller som en eftergivenhet för att få talaren att fundera över sina val av de två vägarna. Han tittar ner en väg så långt han kan; vilket är symboliskt för när vi ser in i framtiden och även om vi kan se till en viss punkt, vägen inte tagit av robert frost uppsats, vi kan inte helt se vad som ligger framför oss.


Den första stigen beskrivs som en som har tagits mycket och är sliten medan den andra ser gräsbevuxen ut och ville bäras. Han bestämmer sig för att gå med den andra vägen och spara den första till en annan dag men stannar upp och funderar - han vet hur våra beslut påverkar våra liv, han kommer inte att kunna gå tillbaka till den första vägen. Dikten tar slut med att talaren suckar och verkar vara han som reflekterar över sitt beslut. Vissa läsare tror att eftersom talaren suckar ångrar han sitt beslut. Medan andra tror att han suckar av lättnad, vägen inte tagit av robert frost uppsats. Det fanns en tid i mitt liv då jag var tvungen att välja mellan två vägar.


Hur den vägen inte tagit av robert frost uppsats. Det var mitt sista behörighetsår sedan jag var senior. Ibland är det dramatik i dramaprogrammet. Jag har haft min beskärda del, men det här var det värsta jag har upplevt. Jag hade tappat kontakten med någon i programmet som hade varit min bästa vän - vi var båda på audition för rollen som Askungen. Till slut fick hon rollen över mig och sedan fortsatte hon att inte bara gnugga mig i ansiktet utan nätmobba mig. Jag hade förlorat många av mina vänner som var involverade i programmet vid denna tidpunkt i mitt liv, av en eller annan anledning, så jag hade egentligen ingen. Vid den här tiden i mitt liv var min mormor extremt sjuk och vi var inte säkra på hur länge hon hade kvar att leva. Mellan den ständiga mobbningen och hur det gick med min mormor hade jag börjat bli deprimerad.


Jag brukade tycka om att gå på repetitioner - den auditoriet var i princip mitt andra hem, men platsen som en gång gav mig sådan glädje blev en plats jag fruktade, där jag kände mig så ensam. En natt kom jag hem från repetition och kände mig sämre än någon annan dag... Jag ringde min regissör för att prata med honom om hur jag kände mig inför mobbningen och att jag var så pass att jag kände att jag inte hade någon annanstans att vända mig än att sluta. Jag var nu tvungen att välja om jag fortsatte att driva igenom smärtan och stanna eller fly från allt och sluta. Några dagar senare när hon besökte min mormor gick hon bort precis framför mig.


Den dagen kommer för alltid att förfölja mig - det är en sak att förlora någon men att se dem lämna mitt framför dina ögon... som aldrig kommer att försvinna. Dessa utmaningar förde mig till en punkt där jag var tvungen att välja mellan att stanna i programmet eller att sluta. Precis som den första vägen som talaren skulle ta, verkade att sluta vara det enda eller rätta valet, vägen inte tagit av robert frost uppsats. Det var den enkla vägen ut. Det kom dock någon in i mitt liv som fick mig att tänka på mina val, precis som de symboliska gula träden. Den personen är nu en av mina bästa vänner och han heter Reed. Dagen jag skulle välja vägen att sluta började han prata med mig på repetitionen och vår vänskap växte därifrån. Ju mer han pratade med mig, desto mindre ville jag sluta och desto mer ville jag stanna för jag hade äntligen någon som tyckte lika mycket om mitt sällskap som jag gjorde deras.


Från det vägen inte tagit av robert frost uppsats på, vår vänskap växte enormt. Han drog mig ur min depression och gav mig några av de lyckligaste dagarna i mitt liv. Om jag inte hade stannat upp för att tänka, skulle jag ha valt fel väg och skulle ha suckat i ånger senare i livet. Vissa tolkar dikten så att den har ett negativt och beklagligt slut medan andra tolkar den till ett positivt och innehållsrikt slut. Sättet jag tolkade dikten var ett positivt och innehållsrikt slut. Jag valde att stanna kvar i programmet och möta mina problem istället för att fly från dem.


Jag ville avsluta mitt sista år och min sista gymnasieshow eftersom jag älskar att uppträda på scen. Om jag inte hade gjort det här valet skulle jag inte ha den vänskap jag har med Reed. Hade det inte varit för honom hade jag tagit fel väg. Han är som den gula i skogen — han var min vigepunkt som fick mig att stanna upp och tänka på mina val. Utan honom hade jag inte tagit mig igenom förlusten av min mormor, och jag skulle ha slutat göra något som jag tyckte så mycket om. Han räddade mig från att inte bara fatta ett beslut som jag skulle ha ångrat för resten av mitt liv, utan han räddade mig också från mig själv.


Jag har honom att tacka för att han hjälpte mig att göra rätt val precis som talaren tog rätt väg. Behöver en anpassad uppsats om samma ämne? Innehåll 1 Våra skribenter kan hjälpa dig med alla typer av uppsatser. För vilket ämne som helst 2 citerade verk.





lång uppsats om föroreningar



I "The Road Not Taken" utforskar Frost de alternativ han möter och funderar över följderna av de val han gör. Vidare utforskar "The Road Not Taken" individens relation inte bara till naturen, utan också till. Denna scen kan tolkas som samhällets ogillande röst som uttrycker sina krav på dem från en mer känslig böjd. I ungefär samma anda som den föregående strofen visar Frost ett djup av mänsklig förståelse och missförstånd. Val som ses som vägar som verkar vara desamma är mer tydliga eftersom de tillåter oss att förstå att många val i livet inte är svarta och vita utan gråa.


Oavsett det måste vi fortfarande bestämma oss för vilken väg vi ska gå. Den bokstavliga skogen med sina stigar representerar livet och de till synes oviktiga val vi gör varje dag. Diktens rimschema är ABAAB och den är gjord. Road not Taken, Robert Frost använder inställningen, stämningen och karaktäriseringen för att hjälpa till att belysa det valda temat som symboliseras av vägen som inte tagits. Dikten använder olika litterära grepp för att beskriva val. Dikten utspelar sig i skogen, där två vägar skiljer sig åt. Inställningen är symbolisk. Vägarna representerar val. Dikten har en kontemplativ stämning. Vart och ett av valen är tilltalande. Resenären vet att att välja en väg innebär att man väljer att inte följa.


Jag hade tappat kontakten med någon i programmet som hade varit min bästa vän - vi var båda på audition för rollen som Askungen. Till slut fick hon rollen över mig och sedan fortsatte hon att inte bara gnugga mig i ansiktet utan nätmobba mig. Jag hade förlorat många av mina vänner som var involverade i programmet vid denna tidpunkt i mitt liv, av en eller annan anledning, så jag hade egentligen ingen. Vid den här tiden i mitt liv var min mormor extremt sjuk och vi var inte säkra på hur länge hon hade kvar att leva. Mellan den ständiga mobbningen och hur det gick med min mormor hade jag börjat bli deprimerad. Jag brukade tycka om att gå på repetitioner - den auditoriet var i princip mitt andra hem, men platsen som en gång gav mig sådan glädje blev en plats jag fruktade, där jag kände mig så ensam.


En natt kom jag hem från repetition och kände mig sämre än någon annan dag... Jag ringde min regissör för att prata med honom om hur jag kände mig inför mobbningen och att jag var så pass att jag kände att jag inte hade någon annanstans att vända mig än att sluta. Jag var nu tvungen att välja om jag fortsatte att driva igenom smärtan och stanna eller fly från allt och sluta. Några dagar senare när hon besökte min mormor gick hon bort precis framför mig. Den dagen kommer för alltid att förfölja mig - det är en sak att förlora någon men att se dem lämna mitt framför dina ögon... som aldrig kommer att försvinna. Dessa utmaningar förde mig till en punkt där jag var tvungen att välja mellan att stanna i programmet eller att sluta.


Precis som den första vägen som talaren skulle ta, verkade att sluta vara det enda eller rätta valet. Det var den enkla vägen ut. Det kom dock någon in i mitt liv som fick mig att tänka på mina val, precis som de symboliska gula träden. Den personen är nu en av mina bästa vänner och han heter Reed. Dagen jag skulle välja vägen att sluta började han prata med mig på repetitionen och vår vänskap växte därifrån. Du väljer ett val och det finns ingen väg tillbaka, du måste gå framåt och se var dina val lämnar dig. Vissa val kommer att lämna dig i en pickle, medan andra val kommer att få dig att lyckas. Att göra fel val kan få stora konsekvenser. Om du stjäl något kan du få tid i fängelse. Vissa dåliga beslut får dock mindre konsekvenser.


Om du inte lyder dina föräldrar kan du bli jordad. Att göra bra val kommer dock att resultera i bra belöningar.

No comments:

Post a Comment